ZAINAB ISTERI RASULULLAH PALING BANYAK SEDEKAHNYA

Zainab binti Jahsy adalah seorang wanita yang cantik jelita dari kaum bangsawan yang terhormat. Dipandang dari ayahnya, Zainab adalah wanita keturunan suku Faras yang berdarah bangsawan tinggi. Ia dinikahkan oleh Rasulullah s.a.w dengan anak angkat kesayangannya iaitu Zaid bin Haritsah. Tetapi jodoh pertemuan mereka berdua tidak kekal lama, kerana akhirnya mereka berpisah.Kemudian Allah SWT telah memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w untuk mengahwini Zainab.

“Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: “Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah”, sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.”[Surah Al-Ahzab: 37]

Imam Bukhari meriwayatkan dari Anas, Zainab sering berkata, “Aku berbeza dari isteri-isteri Rasulullah S.A.W yang lainnya. Mereka dikawinkan oleh ayahnya, atau saudaranya, atau keluarganya, tetapi aku dikawinkan Allah dari langit.”

Zainab adalah seorang wanita berhati lembut dan penuh kasih sayang, suka menolong fakir miskin dan kaum lemah. Dia senang sekali memberi sedekah, terutama kepada anak yatim. Rasulullah pernah bersabda kepada isterinya, “Yang paling dahulu menyusulku kelak adalah yang paling murah tangannya.” Maka berlumba-lumbalah isteri baginda dalam memberikan sedekah kepada fakir miskin. Namun tak ada yang mampu mengalahkan Zainab dalam memberikan sedekah.

Dari Aisyah r.a berkata, “Zainab binti Jahsy adalah seorang dari isteri-isteri Nabi yang aku muliakan. Allah S.W.T menjaganya dengan ketaqwaan dan saya belum pernah melihat wanita yang lebih baik dan lebih banyak sedekahnya dan selalu menyambung silaturahim dan selalu mendekatkan dirinya kepada Allah selain Zainab.”

Zainab mempunyai bakat dalam menyamak kulit, memintal serta menenun kain sutra, hasil inilah yang dijual dan disedekahkan. Hal itulah yang menyebabkan wanita cantik isteri Rasulullah ini bersedekah lebih banyak dari yang lainnya. Setelah Rasulullah wafat, Zainab terus aktif denganusahanya, terus bersedekah kepada fakir miskin. Ketika ia mendapat bagian harta dari Baitul Mal semasa pemerintahan khalifah Umar r.a dia berdoa, “Ya Allah janganlah harta ini menjadi penyebab fitnah.”Maka segera ia membahagikan harta itu kepada anak-anak yatim dan fakir miskin. Mendengar kata-kata itu Umar r.a mengirim lagi, tetapi Zainab tetap membahagikannya kepada anak yatim dan fakir miskin. Wanita pemurah itu wafat pada tahun 44H pada masa pemerintahan Khalifah Muawiyah

No comments:

Post a Comment

 

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.